Skip to main content

Hari Yang Menggerunkan

Salah satu gamba kt wad...ms ni nurse dh tolak kuar untuk ke operation room..dup dap dup dap

Hubby ku peneman setia di sisi...maafkan syg bi..takut tak bukak mata terus lps nie..huhuhu..sebaknya Tuhan saja yg tahu..


8 Jan 2009...aku dikehendaki admit di Hospital Pantai jam 10 pg..pembedahan ku dijadualkan pd pukul 2 ptg nnti...dgn rasa gerun dihati, aku tetap kuatkan semangat untuk melalui hari yg paling menakutkan ini..tak pernah seumur hidupku dibedah wlaupon pembedahan kecil...sudah terbayang dlm kepalaku alat2 dlm operation room...takuttttnye Allah saja yg tahu...smbil tu aku doa byk2..

Bermula dr mlm td aku dikehendaki berpuasa..hanya boleh minum air ubat yg doc kasik..ubat ape ntah aku dh lupa tp masinnya smpai nk muntah2 aku minum ubat tu..dh la kena habiskan 2 botol..nk pengsan nk menghabiskan ubat tu...lps minum ubat perut ku mula 'buang' sisa2 yg ada dlm perut..mmg tak ada tenaga langsung pg tu sbb perut mmg kosong 100%...

Setelah selesai urusan dikaunter admission, aku ditempatkan di wad C2...saje aku amik bilik single sbb nk privacy...kena tambah sket je sbb entitled utk 2 beded...dlm ms tgh lepak2 dlm bilik tu..hubby aku siap ambik gambar lg...posing dgn baju hospital di katil hospital..kenangan tu..terhibur sekejap wlaupon dup dap dup dap jantung ku makin laju..

pukul 11 nurse msk ke bilik utk amik darah aku...tak lama tu pakar bius plak masuk utk cek condition aku...doc bg option either nk inject ubat bius dlm wad atau kt operation room nnti...aku decide utk inject kt dlm wad so that bila smpai kt operation room nnti aku dh tak sedar ape2 (takut punya pasal la tu)..Tak lama lps di bius, aku dh nk ditolak ke bilik operation room...sblm ditolak keluar dr bilik aku sempat mintak maaf kt hubby aku..suh dia doakan semoga aku selamat...mcm2 aku fikir smpai terfikir takut tak bangun terus lps operation nnti..takut tak dpt peluk hubby aku lg..ms tu air mata dh bergenang la..huk huk huk..sempat aku melambaikan tgn sms ditolak keluar..babai syg..moga Allah panjangkan umurku dan ada berita gembira bakal menantiku..Amin!

Semasa berada di bilik menunggu (sbb operation room msh digunakan) Dr Adilah dtg menjengukku..dia menenangkanku..Aku masih sedar ms ditolak masuk ke operation room tp dh khayal2 dh...ms tu hanya ayat kursi dan ayat seribu dinar yg menjadi penemanku..tak putus2 aku bacanya bergilir2...ms dlm operation room, aku tak bukak mata pon...takot wooo...lps doc mskkan alat dihidungku aku terus tak sedarkan diri...pengsan...

Tiba2 aku rasa perutku sakit sgt...mcm ditarik2 urat perut...mcm skt senggugut...aku cuba bukak mata bila dgr namaku dipanggil..rupanya2 nurse menggerakkan aku...sempat aku menjeling jam di dinding..dh pukul 4 lbh dh...rase mc aku tidur sekejap aje...rupa2nya dh selesai dh pembedahan aku...Alhamdulillah...tp mataku msh berat2...aku tertidur lagi..Apabila aku btul2 recover barulah aku ditolak ke wad...hubby ku setia menungu di wad..syg dh kembali abg..Alhamdulillah kita dpt jumpe lg...

Tak sempat sembang2 ngan hubby aku, aku tertidur lg kt wad smpai maghrib...letih sgt nmpknya kata hubby ku...may be kesan ubat bius tak hbs lg..mlm tu aku btul2 bukak mata dn mula mkn..tp blh mkn yg soft2 saja...nk bangun mmg seksa la..hubby kena tlg bangunkan...bila tgk kt perut ada 3 tampalan yg ditampal dgn kapas...satu kt pusat..satu kt ovari kanan dan satu lg kt ovari kiri..

Pengalaman yg tidak blh aku lupakan ialah bila aku nk kencing mlm slps operation tu...nurse tu temankan kan aku smpai ke dlm toilet sbb takut aku x stable lg...aku nk kencing sgt ms tu tp dh ada nurse kt depan tu aku x blh nk kencing..setitik pon tak kuar..hehe..kelakar plak bila diingat2 blk...last2 bila nurse tu kuar dr blk..aku suh hubby aku teman smpai pintu toilet je..br la dpt kencing sepuas2nya...

Esoknya aku dh blh mkn berat sket...conditionku pon dh stable..tp doc suh berehat sehari lg kt hospital...so 2 hari jgk la dok dlm wad...ms dlm wad tu aku call mak aku ckp dok spital..bila dia tanya baru aku terangkan yg aku br lepas operation...terkejut la mak aku..terus mlm tu bertolak dtg KL ngan abgku..

Hari ketiga aku dh blh discharge...terkejut tgk bil around 9k...fuhhh nsb baik fully covered..kalo tak mane nak cekau duit sebanyak tu...dh blk umah doc bg MC 2 mggu...so berpantang la mcm org beranak..

Comments

Popular posts from this blog

Mrangsang Bayi Ketika Dalam Kandungan

Merangsang anak di dalam kandungan adalah amat digalakkan kerana ia dipercayai dapat mengeratkan ikatan antara ibu bapa dan anak. Ia juga mampu mencerdaskan otak anak-anak anda. Mungkin ada yang menyangka ia adalah perkara yang sia-sia kerana menyangka anak yang di dalam kandungan tidak mengerti apa-apa. Anggapan itu adalah salah. Jadilah teman yang paling rapat dengan bayi anda. Berbuallah dengannya, bacakan buku cerita, perdengarkan muzik, perdengarkan bacaan al-Quran dan usaplah dia dengan kasih sayang. Percayalah, hubungan anda dengan bayi anda pasti akan jadi lebih erat apabila ia telah dilahirkan nanti. Ia pasti mengenalpasti suara anda dan anda pasti terpegun dengan hasilnya. Di bawah ini disenaraikan tujuh cara untuk meransang anak di dalam kandungan. 1. Ibu hamil hendaklah menjaga emosinya agar sentiasa tenang, ceria dan gembira agar anak yang akan dilahirkan nanti akan memiliki sifat-sifat tersebut dan tidak mudah meragam. 2. Lahirkanlah perasaan rindu menanti kelahiran b

Wafiyya 3rd Birthday

Happy birthday Wafiyya sayang...happy 3rd birthday to my notty & clever girl...Wafiyya oh Wafiyya gelagat mu sungguh menghiburkan hati ibu..walaupon ibu selalu marah Fiya tapi itu hanyalah marah2 syg..ketahuilah jauh di sudut hati ibu..ibu amat sayangkan semua anak2 ibu..kalo boleh sikit pon ibu tak nak marah kt anak2 ibu...huhu...tp ibu ni kurang sabar sket...tapi ibu syg Ya tau tau... Kali ni just celebrate birthday Fiya kat KFC je..tempah kek ngan Kak Nana...requested by Wafiyya nk kek bear kaler purple...Wafiyya ni suke sgt kaler purple..pantang tgk brg2 warna purple semua die nak..alahai anak kecik2 dh ade favorite kaler ekk...ape2 pon ibu ucapkan selamat hari jadi ke 3..semoga jadi anak solehah dan membesar dengan sihat...ibu cyg Ya..Wafiyya = Dora sebab rambut die macam Dora..heheh                                          Sweetnye kek ni..sesweet anak ibu yg comel ni...

5th Pregnancy ~ Baby 2017

As salam...pejam celik pejam celik dh nk habis 1st quarter 2017...cepat sngguh masa berlalu..bz mom macam ni lah...selalu rase x cukup masa..by the way antara whishlist 2017 yg ibu berazam utk buat ialah: 1. Saving in Tabung Haji (no more withdrawal) - simpanan terkumpul 10k sehingga 31 Dec 2017 2. Minimize shopping baju/ tudung (tahan nafsu ke tak ni??? huhuhu) 3. No more CC for shopping - clear all hutang CC 4. Baca Al-Quran at least 1 page 1 hari (biar sikit asalkan istiqamah ye dok??) 5. Al-Ma'thurat pagi & petang Mudah-mudahan semua whishlist ni terlaksana hendaknya... Ok kite tutup dulu cite pasal azam berazam ni ye...x sangka plak ibu pregnant 5th baby tahun 2017 ni..Alhamdulillah  rezki Allah...ibu dan abah terima seadanya...jangkaan bersalin dalm awal October tapi biasanya ibu bersalin 2 atau 3 minggu awal dari due sebenar..setakat ni gender baby x tahu boy ke girl...mana2 pon xpe asalkan baby sihat dan sempurna.. Pregnancy kali ini amat mencabar sebab