Skip to main content

Usaha Demi Usaha...

Mengimbas kembali segala usaha dan pengorbanan yg telah aku lakukan untuk mendapatkan zuriat sehingga impianku menjadi kenyataan..nyata ia adalah pengalaman yg paling tidak dapat aku lupakan..wlau apa pon kita hanya berusaha..selebihnya berserah padaNya..hanya dia yg layak menentukan segalanya..hanya dia yg berkuasa memberi rezeki kpd hambaNya..wlau apa pon aku tetap bersyukur kerana terpilih untuk melalui ujian ini...biasanya kita akn lebih menghargai sesuatu yg sukar utk diperolehi...

2 bln selepas kawin..aku tak period...emm aku dh pregnant kot...itulah kata hatiku..ye la biasanya apa yg aku dgr kalo tak period lps kawen ni mesti dh berisi..mmg tggi jgk la harapan ku ms tu...aku ke klinik...bila buat urine test..result menghampakan...ternyata ianya -ve...pelik jgk...tak period tp x pregnant...may be x dpt detect lg kot...lgpon awal lg..sekadar menyedapkan hati..

Masa tu jgk doc kt klinik tu terus refer aku ke gynae Hospital Pantai...so bermulalah episod aku berulang alik ke hsopital untuk mendapatkan rawatan susulan...Dr Premitha seorang gynae yg hebat kt Pantai..she's nice but Indian..sebelum apa2 rawatan diberikan, aku dikehendaki membuat blood test..melalui ujian drh lah dapat tahu apa punca masalah kita yg sebenarnya...ujian darah menunjukkan hormon ku tidak stabil...oleh sbb itulah period ku tidak teratur...emm patut la ms sblm kawen pon period aku ni tak btul...

Rawatan pertama yg diberikan ialah memakan ubat turun period atau dikenali juga sebagai pil perancang..katanya pil perancang ni digunakan juga sbg rawatan utk regulate kan period kita blk...so aku mkn ikut arahan doc..dh mkn tu of course la period...hari kedua period aku kena mkn ubat subur plak yg juga dikenali sbg Clomipehe (Clomid)...smpai 3 cycle period aku kena mkn Clomid tp tak ada juga hasilnya...nsb baik bdn tak naik sbb sesetengah org yg mkn Clomid blh jd gemok...

Bila doc scan melalui bwh (intra-vagina scan)...nmpk byk telur2 kecik kt dalam ovari dn ovari tu nmpk mcm bengkak...itulah puncanya..dn melalui diagnosis doc, aku didapati mengidap PCOS (Policystic Ovarian Cysts)...tak merbahaya tp susah nk ngandung...kena usaha lebih sket..wlaupon aku dh mkn ubat subur tp telur tu tak membesar dgn jayanya...last2 doc bg suggestion utk buat laproscopy/ ovarian drilling utk clear kan telur2 yg terperangkap dlm ovariku...kejayaannya 50% 50% jgk...so doc suh blk fikir dn cr info psl PCOS & laps..

Bila bincang ngan hubby, akhirnya aku ambil keputusan utk 'rest' dulu dr rawatan ni..nk cuba cara lain dulu..lgpon ma pon x kasi...hubby ku ckp msh awal lg...relax dulu...ms tu x smpai setahun lg kawen...so aku dh stop appointment ngan doc buat sementara waktu...aku cuba berurut...penah try produk Biodex...penah cuba produk Bidadari..mcm2 petua aku amalkan...minum air tauge la smpai nk termuntah..mkn tauge tanam sndiri la..mkn itu..mkn ini la...sumenye menghampakan..bila buat pregnancy test tak penag dpt double line...frust la jgk..dlm ms aku cuba mcm2 cara ni aku tidak lepas dr soalan2 cepu emas dr org2 yg tidak memahami..ye la kawen dh setahun lbh tp x de apa2 lg...bila tgk member2 yg kawen lewat dr aku dh peknen dn ada yg dh dpt pegang baby kdg2 tu nangis sorg diri..hubby relax je..biasa la org laki kan...hanya Tuhan yg tahu isi hati ini..kdg2 smpai terfikir kenapalah Allah uji aku smpai mcm ni...tp mungkin ada hikmah disebaliknya...

Setelah pelbagai usaha aku lakukan tp tidak berhasil....akhirnya aku ambil keputusan utk jumpe Dr Premitha balik dlm bln 12/2008...aku dh bertekad utk menjalani operation tu wlaupon betapa gerunnya utk ditempuhi..smpai bila aku harus takut..smpai bila aku harus menunggu...tawakkal je lah...aku nk jgk buat laproscopy tu..aku cuba minta pendapat dr bbrp org yg pernah menjalaninya..aku jd kuat semangat sket..hubby ku ikut saja apa keputusan ku...tp aku ambil keputusan utk merahsiakannya dr org tua ku..bkn apa tak nak bg diorng risau..

Bila jume Dr Premitha, dia plak transfer aku kpd Dr Adilah...doc Melayu katanya supaya aku lbh selesa...mcm tau2 plak doc ni aku tak selesa ngan doc non-muslim..hehe...rasa bertuah sgt bila dapat jumpe dgn Dr Adilah..she's very2 nice..lembut..baik..lawa plak tu..first time jumpe Dr Adilah dia bagi ubat Clomid jgk..dia suh try dulu mane tau kot2 jln...tp x de perubahan jgk pd kilang telur aku...still mcm tu..memandangkan aku pon dh tekad utk buat laps..so doc terus set kan date...08/01/09..itulah tarikh operationku..tak sangka plak begitu cepat..takut, berdebar, cemas..sumenye ada..kdg2 rasa bebelah bagi..btul ke tindakan aku ni..hanya Allah yg tahu betapa resah dan gementarnya aku...tp andainya ini pengorbanan yg harus aku lakukan utk dptkan kebahagiaan kami..akan ku tempuh jua..hubby byk beri semangat dan sokongan...

To be continued...

Comments

Popular posts from this blog

Mrangsang Bayi Ketika Dalam Kandungan

Merangsang anak di dalam kandungan adalah amat digalakkan kerana ia dipercayai dapat mengeratkan ikatan antara ibu bapa dan anak. Ia juga mampu mencerdaskan otak anak-anak anda. Mungkin ada yang menyangka ia adalah perkara yang sia-sia kerana menyangka anak yang di dalam kandungan tidak mengerti apa-apa. Anggapan itu adalah salah. Jadilah teman yang paling rapat dengan bayi anda. Berbuallah dengannya, bacakan buku cerita, perdengarkan muzik, perdengarkan bacaan al-Quran dan usaplah dia dengan kasih sayang. Percayalah, hubungan anda dengan bayi anda pasti akan jadi lebih erat apabila ia telah dilahirkan nanti. Ia pasti mengenalpasti suara anda dan anda pasti terpegun dengan hasilnya. Di bawah ini disenaraikan tujuh cara untuk meransang anak di dalam kandungan. 1. Ibu hamil hendaklah menjaga emosinya agar sentiasa tenang, ceria dan gembira agar anak yang akan dilahirkan nanti akan memiliki sifat-sifat tersebut dan tidak mudah meragam. 2. Lahirkanlah perasaan rindu menanti kelahiran b

RnR Fin SSO - Retro Theme

Sedar tak sedar tahun 2016 dah nk smpai ke penghujungnye..spt thn2 sebelum ini bulan 11 merupakan bulan untuk Finance SSO mengadakan RnR..so kali ni temanya Retro la plak..jenuh mencari idea untuk membuat persembahan bertemakan Retro..jenuh jgk mencari outfit untuk digayakan sempena beretro kali ni.. Last2 ktaorg sepakat untuk membuat lakonan, tarian dan nyayian..semua ko sapu..hahah! Jom layan gamba yg cun meletopsss....    

Shopping

Last weekend ibu dan abah pegi shopping brg2 baby kt JJ, IOI Mall Puchong..geram tgk sume brg2 baby yg cute2..rase sume nk beli..hehe...emm utk kali ni ibu beli brg2 basic dulu..senarai brg yg ibu dh beli:- 1. lampin (ANAKKU) 2. changing mat 3. tuala mandi 2 helai 4. sapu tangan 3 helai 5. baju 3 psg (PUREEN newborn) 6. mittens & booties 3 psg 7. nail clipper 8. toiletteries (Johnsons & Johnsons) 9. pampers (MAMYPOKO newborn) 10. powder casing (BABYPOOH - comel..ibu suka sgt) 11. receiving blanket (Luvable Friends) ~ yg ni beli online kt Littlewhiz.com 12. swaddle blanket (Kiddopotamus) ~ yg ni pon beli online kt Littlewhiz.com jgk sume brg2 yg ibu beli base kaler biru & putih..ye la bby boy kan..insyaAllah..brg2 lain yg x beli lg mcm kelambu, topi, barut (yg tali dh ada turun temurun punye..cume nk beli yg zap on 2 3 helai), minyak yu yi & minyak telon, baju & seluar kena tambah 3 4 psg lg..mittens & booties pon kena beli dlm 2 3 psg lg..emm yg nibeli next mon